Wednesday, November 4, 2009

GiGi oh GiGi




Kadang-kadang tanpa kita sedari, sebenarnya ada orang yang cuba menilai dan memerhati kita, sama ada dari segi penampilan, gerak tingkah laku, pakaian, penjagaan diri dan sebagainya. Kita akan jadi kurang selesa bila diri kita menjadi buah mulut orang lain..am i right??even kita akan jadi marah walaupon hakikat sebenarnya mereka sedang memuji diri kita. Tidak dinafikan dalam berkawan, mencari sahabat, mencari teman hidup perkara ini kita perlu diambil kira. Everything is possible in this world..

Cerita lain, tidak jauh dari diri aku..ada juga antara kita yang menilai sebahagian daripada anggota pasangan dalam memiliki CINTA.betul la..ramai lelaki yang pandai menilai paras susuk tubuh perempuan, lenggok gaya jalannya, sebaliknya ramai perempuan yang pandai menilai bentuk susuk tubuh lelaki, sama ada lelaki itu maskulin atau pon tidak. Dan pernah juga kita dengar ada yang menilai bentuk hidung, jenis mata, bentuk telinga, bentuk GiGi dan sebagainya. Jujurnya aku suka kalau yang hidung tinggi (bukan sombong ye) dan bulu mata yang melintik. Aduh,manisnya. haha (''.)(,") Maka sebab itu, kita kena jaga kebersihan semua tue agar ia terus berharga dan dihargai..hehe ;o)

Last Friday, i went to Dental AU Surgery, Sri Petaling. Suggested by En ZA. Ini adalah pertama kali di atas kerelaan diri sendiri, aku membawa diri utk membuat pemeriksaan GiGi. Be frank, aku memang kurang berani untuk berhadapan dengan doktor-doktor kat dunia ni. Ada sejarahnya kan mak ayah..haha. Pemeriksaan dikendalikan oleh Dr Seow, nice man and very particular and structured person. Started with checked my teeth, the doc said i have a beautiful teeth (the doc said not me)..GiGi tersusun rapi, BUT......

1) When your last scaling??ermm this is my 1st time doc
2) All baby teeth are facing their own prob..aduhh..When i was studying at UKM, aku dah cabut satu GiGi bongsu VIA MINOR OPERATION..berhari-hari la aku tunggu nak baik..sehinggakan doc adviced nak cepat baik telan darah tuh..huhuhu
3) Gusi jatuh ke bawah disebabkan gosok GiGi terlalu kuat. Gusi yang jatuh tidak boleh naik semula. Maka, perlu berhati-hati. Gusi yang jatuh akan menyebabkan akar GiGi dan tulang gusi terdedah. Akibatnya, tulang gusi tidak kuat untuk menampung GiGi. So, start from now, brush your teeth in a proper way
4) GiGi berlubang, but not so bad.

The consultation was very good. Its normal, you have to pay more to get a better service. Go to 2nd stage, did scaling. Ada yang cuba menakutkan aku, katanya gusi akan berdarah, rasa sakit yang amat sangat tapi hakikatnya aku berjaya berurusan dengan baik. Scaling process, it took about 1 hour. Al-maklum la, for the 1st time. Doctor kept clean even in between of each teeth, aku rasa macam renggang GiGi-GiGi aku ni..haha..no worries, its normal. Seriously, i felt different in my mouth. That's new. Last stage, doctor was filling GiGi yang berlubang. Only one. I requested for white cement, as per suggested by En ZA. The doc said, jika lubang GiGi terlalu dalam adalah tidak elok menggunakan simen putih sebaliknya guna simen gray (kelabu). Selepas selesai semua kerja pembersihan gigi, the doc taught me how to keep clean our teeth via use floss. Disebabkan janggal dan tidak pernah menggunakannya, aku berasa sangat complecated and not user friendly. Alah bisa, tegal biasa..Anyway thanks to En ZA for suggesting this clinic, to doctor & crews for your good service and also to MAYBANK for providing this benefit.. Kini, GiGi ku cantik.. S.M.I.L.E..




No comments:

Post a Comment