Friday, November 13, 2009

perHATIan dan pemerHATIan

perkara yang sama berlaku 2 kali 2 hari berturut2, semalam dan hari ni..berlaku di dalam train KTM dari pelabuhan klang ke sentul, cahaya mentari pagi pembuka rezeki untuk kita semua..aku dalam perjalanan ke ofis, menunaikan tanggungjawab sebagai seorang pekerja.biasa la, dalam keadaan sesak dan terdesak, manusia akan hilang pertimbangan, rasa mementingkan diri adalah yang terbaik untuk menyelamatkan diri sendiri..kepentinagn diri perlu diutamakan.tolak!!tolak!!tolak!!masuk dalam lagi!!dalam lagi!!

Biasanya, kalau penumpang tak ramai aku lebih suka bersandar kat pintu..boleh pandang depan, kiri dan kanan..more than 2years aku bergantung hidup pada train ni tok g keje.makna kata aku leh kenal dan cam orang dalam train ni..mata aku terpandang la seorang pompuan berbaju kebaya biru (uniform KTM), khusyuk membaca novel, sambil berdiri..cerita cinta gamaknya.sebelahnya seorang lelaki sedang mendengar lagu..dari gaya mereka dan dari pemerhatian aku, mereka mengharapkan 2 orang yang duduk di depan mereka akan keluar di station seterusnya..tepat!!2 orang tue turun di station shah alam..rezeki tok pompuan dan lelaki tu, dapat la seat..lebih selesa nak baca novel dan berdendang sayang..

Sampai di station batu tiga,next station after shah alam lagi ramai penumpang berpusu-pusu masuk ke dalam train, termasuk seorang perempuan yang sarat mengandung..aku rasa dalam 6 bulan lebih..aku rasa!!normally ada orang yang bagi immediate respond tok memberi seat to whom in need..tp 2 hari ni lain.tapi ramai yang berdiri memandang ke arah perempuan mengandung ni, bermaksud dia sangat memerlukan seat.tapi yang duduk, terus duduk seperti tidak bernyawa..sepatutnya mereka yang duduk pon boleh nampak, sebab pragnent women tu berdiri hanya jarak selangkah dari seat2 yang ada..peliknya, yang baru tadi rancak membaca novel cinta dan berdendang sayang pun dah layu di buai mimpi..sama ada tidur betul atau berpura2, hanya diri mereka yang tahu..

p/s: berpada2 la kat dunia ni..wasatiah!!

No comments:

Post a Comment